Sidor

onsdag 3 oktober 2012

Kalops

Idag blir det rejäl husmanskost! Kalops, som är så gott, görs alldeles för sällan. Och varje gång jag gör det så säger jag till min man "det här måste vi göra oftare!" Så nu är det dags!

___________________________________________________
 
Kalops
 
ca 1 kg märgpipa, bringa eller högrev
smör
2 gula lökar
ca 3 msk vetemjöl
ca 1 liter vatten
salt & peppar
10 st kryddpepparkorn
ca 2 st lagerblad
jag brukar faktiskt även ha i en köttbuljongtärning och morötter...
 
Gör så här

Skär köttet i bitar. Bryn dem i smöret i en stor gryta. Skala och skär löken i klyftor och häll i dem så de får brynas med en liten stund. Strö över vetemjölet och häll på vatten. Tillsätt salt och kryddor.
Låt köttet sjuda under lock tills det är mört, ca 1 1/2 - 2 timmar. Rör om i grytan då och då så det inte bränner i botten. (Späd med mer vatten om såsen verkar för tjock)  Tillsätt 3 st, skalade och skurna i tjocka skivor, morötter när det är ca 20 min kvar av koktiden. Servera med kokt potatis och rödbetor.
 
Smaklig måltid!
 
/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar