Sidor

torsdag 20 september 2012

Hållbart tänk & kasslerburgare

Jag försöker vara miljömedveten och inte kasta så himla mycket mat. Är det någonting som vi alla verkligen kan förbättra så är det hur vi hanterar vår mat. Jag erkänner villigt att jag är väldigt petig med datummärkningen och vill ogärna använda mat som går ut samma dag eller dagen efter (!).
Men det är något jag verkligen har jobbat med och idag köpte jag faktiskt en fil som går ut...idag! :S



Jag tycker att det är superbra initiativ av butikerna att sänka priset på mat med datum som håller på att gå ut eller som går ut samma dag. Vi får nog alla hjälpas åt att ta vara på all mat och inte bidra till jättesopberget med allt vad det innebär för miljön vi lever i. Och självklart källsorteras tomma förpackningar...
Så tänk till! :)

Idag blev det kasslerburgare till lunch.
Hembakt bröd se recept nedan, diverse grönsaker och stekta kasslerskivor, lite dressing, riven ost och ketchup och senap.
Tyvärr var vi utsvultna så någon bild hann jag inte ta. :)

____________________________________________________________________
Basrecept på mina frukostbullar

1 jäst (50 g)
3 dl ljummet vatten, ca 37 grader
4 msk rapsolja
4 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 tsk flytande margarin
en nypa salt
lite mörk brödsirap

Exempel på smaktillsatser gott att ha i  eller på
(dock inte allt samtidigt utan välj de alternativ som passar ihop! :))

russin
krossat linfrö
fetaost
soltorkade tomater i småbitar
nötter
olika örter, jag brukar oftast ha i basilika eller oregano. Torkade på burk
oliver
sesamfrön
vallmofrön
lingon
blåbär
rivet äpple

ja...listan på smaktillsatser kan göras lång!

Fyll gärna på den genom att lämna kommentarer! :)

Gör så här
Börja med att lösa upp jästen i ljummet vatten. Blanda sedan i smaktillsatsen du valt, sirapen, samt olja, margarinklicken och en nypa salt. Sedan häller du i mjölet och blandar ihop till en deg.
Forma degen som du vill ha den, små bullar, avlånga bullar eller lägg hela degen i en smord form och få en limpa. Småfrallorna lägger jag på bakplåtspapper.
Låt jäsa i ca 20-30 min på en dragfri plats under en ren duk. Gräddas i 225 grader.
Bullarna gräddar jag i min ugn i ca 10-12 minuter beroendes på storlek och limpan brukar vilja stå inne i ca 18-20 min.

Lycka till!

/T



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar