Sidor

onsdag 26 september 2012

Förändringarnas tid

Det går ganska lätt att jobba upp ett sockerbehov. Jag har lyckats smyga in det i min vardag och har tänkt mig att ta tag i det nu. Det betyder inte att det blir brist på kak och bakrecept här på bloggen men det betyder att de recepten kommer att publiceras på helgerna. Det är de dagarna vi väljer att äta lite godare och inte så helnyttigt alltid :)
Jag tror som tidigare skrivet att vi mår bra av mat vi tycker om, men ibland kan vi få i oss för mycket av det goda och då kan vi få symptom som trötthet (speciellt eftermiddagar), orkeslöshet, sötsug, humörsvängningar, högt blodtryck och kolesterol och i värsta fall diabetes och hjärtsjukdomar.
Jag kan pricka av trötthet, försämrad kondition och extremt sötsug på min lista.
Jag vill poängtera att jag fortfarande tycker att man ska njuta av mat och av livet, och jag kommer även i fortsättningen dricka ett glas rött på lördagen och jag kommer fortfarande äta min choklad på fredagen -och lördagen och kanske söndagen... :)
Skillnaden är att mina veckomenyer kommer att vara lite hälsosammare framöver. Fortfarande goda hoppas jag men lite mer `tänk´ bakom. Hoppas ni hänger med på `resan´!

  
___________________________________________________________

Enkla förändringar som ger stora resultat relativt snabbt:

1. Frukost:
Ät 2 ägg plus en mycket grov liten macka med skinka och
paprikaring. Brödet bör innehålla hela frön och ha låg sockerhalt. Kaffe eller te går bra att dricka till.

2. Byt ut pasta, ris och potatis mot dinkel, bulgur, kamutvete, quiona, matvete, korn, linser, bönor plus mycket grönsaker. Minska även mängden kolhydrater på tallriken, en kvarts tallrik är lagom eller ca 1,5 dl.

3. Ät lite mer protein, helst magert kött och fisk. Fet fisk som lax, strömming och makrill minst 3 gånger i veckan. Ät regelbundet. Se till att äta med 3-4 timmars mellanrum och protein till varje måltid.

4. Ät inte sent på kvällen och i särskilt inte mycket kolhydrater. Ett ok kvällsmål är en plocktallrik med kalkon, grönsaksbitar, en halv avokado eller en näve nötter och en dl naturell yoghurt.

5. Skippa allt socker: inget fikabröd, godis, snacks, söta drycker och juice. Lätt eller hur? :/

6. Minska drastiskt på alkohol, speciellt öl och söta drinkar. Drick mycket vatten.

7. Promenera raskt minst en timme om dagen, gärna med stavar. Lägg gärna till styrketräning hemma eller på gym 2 gånger i veckan om du har möjlighet fysiskt och tidsmässigt. Mer muskler bränner fett!

Nu kör vi!! :)

/T



2 kommentarer:

  1. Hej Tessan!
    Jag tycker att potatis har oförtjänt dåligt rykte som kolhydratkälla. Potatis har ett extremt högt mättnadsindex vilket gör att det är svårt att äta för mycket potatis. Naturligtvis pratar vi då kokt potatis och inte mos eller pommes frites. Kall kokt potatis har dessutom ett lågt GI.

    SvaraRadera
  2. Stämmer bra Andrea, klart man kan äta potatis även om man följer GI-dieten! Men som sagt kokt, och gärna sval i en potatissallad t ex. då minskar GI-värdet på potatisen.
    Men jag tror att om man just börjat med en GI-diet ska man försöka undvika även potatis, eftersom man då försöker undvika att kroppen får i sig allt för mycket kolhydrater. Men jag är inte extrem på nåt sätt, äter gärna potatis normalt sett. Och jag är helt övertygad om att kroppen måste få i sig lite av allt för att må bra. (Om man inte är överkänslig naturligtvis.)
    Ha en bra dag/ Tessan

    SvaraRadera