Sidor

torsdag 8 november 2012

Tessans kyckling i ugn

Idag blir det en av mina favoriter. Toklätt och tokgott! :)

__________________________________________________________________

Tessans kyckling

tinad kyckling
ketchup
curry, så stark man vill
grädde
ev. banan
ris eller klyftad ugnstekt potatis

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsfast form. Lägg i de tinade kycklingfiléerna. Blanda ketchup och curry till en lätt smet, jag brukar höfta till med ca 2 dl ketchup och sen har jag i curry tills det blir lite färg och lite smetigare konsistens. Ju mer curry, desto starkare mat.. Smeta på curryketchupen på kycklingfiléerna och sätt in hela formen i ugnen i ca 10-15 min. Ta ut formen och strö ev bananpengar över kycklingen. Häll på grädden, ca 5-7 dl beroendes på hur mycket sås man vill ha. Skjuts in i ugnen igen, denna gång i ca 20-30 min beroendes på vad ni har för ugn. Jag brukar dra på värmen i ugnen till 225 grader när det är ca 5 min kvar.
Servera med nygräddad baugette, ris eller ugnsstekt potatis och en fräsch sallad!
Denna mat blir det hemma hos oss idag, och dagen till ära så serveras det Lindemans vita vin till, som finns att läsa om den 28 sept eller på systembolagets hemsida! :)



Lindemans Bin 65 Chardonnay


Smaklig måltid!

/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar